EduAkcje

W roku 2014 oprócz tygodniowego taboru zaplanowaliśmy kilka tzw. EduAkcji. Są to działania ściśle zintegrowane z wydarzeniami związanymi z rokiem obrzędowym. W bieżącym roku będą dotyczyły wieńca, darcia pierza i katarzynek. EduAkcje chcemy poświęcić pracy z dziećmi i młodzieżą, a mają obejmować równolegle trzy zagadnienia:
• wspólną zabawę twórczą dla dzieci w postaci zajęć dramowo-teatralno-muzycznych;
• zwiększenie i utrwalenie repertuaru śpiewaczego i muzycznego oraz doskonalenie umiejętności tanecznych wśród młodzieży;
• dokumentację audio, wideo i foto zjawisk kultury tradycyjnej oczami (i uszami) dzieci.

Zarówno zajęcia dramowe, doskonalące repertuar, jak i dokumentacyjne będą się odbywały równolegle. Założeniem jest, że dzieci w zależności od wieku i predyspozycji będą brały udział w jednym z zajęć.

Zajęcia dramowe

Grupa dramowa jest przeznaczona dla najmłodszych dzieci – w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (5—10 lat). Podczas spotkania dzieci będą wspólnie przeżywały baśń wielkopolską (ze zbioru Oskara Kolberga lub inną). Poprzez wspólną zabawę zilustrują ją ruchem, śpiewem i grą na prostych instrumentach.

Młodzieżowe zajęcia interakcyjne

W grupie doskonalącej repertuar wezmą udział starsze dzieci i młodzież. Zajęcia będą polegały na ćwiczeniu elementów tanecznych, z którymi młodzież ma największy problem, oraz na tworzeniu na poczekaniu krótkich tekstów śpiewanych i wzajemnym „prześpiewywaniu się”, czyli odpowiadaniu śpiewem na śpiewną zaczepkę. Podczas zajęć pojawią się też ćwiczenia parateatralne, dzięki którym uczestnicy wyćwiczą umiejętność koncentracji, zapamiętywania i… wychodzenia z opresji. Przynajmniej w części zajęć będzie brał udział mistrz starszego pokolenia, śpiewający i tańczący (jedną z naszych głównych misji jest promocja międzypokoleniowej wymiany doświadczeń). Na zakończenie wszyscy wspólnie wymyślą i wypracują w formie zabawy krótką scenkę teatralną związaną z nowymi pieśniami, które poznają.

Zajęcia dokumentacyjne

Wyżej wymienione zajęcia będzie starała się uchwycić grupa dokumentacyjna. Jej zadanie to również rejestracja dźwięków, zdarzeń, sytuacji mniej lub bardziej oczywistych, towarzyszących danemu wydarzeniu: obchodom wieńca, darciu pierza bądź katarzynkom. Na koniec grupa wraz z osobą prowadzącą zmontuje z zebranego materiału ilustrację dźwiękową, fotograficzną lub filmową. Młodzież zdobędzie więc nowatorską wiedzę dotyczącą zagadnień pracy z dźwiękiem, filmem i fotografią, rejestrując jednocześnie ważne (dla niej) przejawy kultury tradycyjnej. Zmontowane materiały trafią tu, na stronę internetową, gdzie będzie można je zobaczyć lub wysłuchać, ponadto – w miarę możliwości – zaprezentujemy wyniki pracy dzieci i młodzieży na miejscu.

Po realizacji

W sumie odbyły się 3 EduAkcje: w dniach 7 września, 25—26 października i 29–30 listopada.
I EduAkcja – wieniec była poświęcona słuchowemu safari po Domachowie. W ramach warsztatów pod nazwą „Krajodźwięk” zostały przez młodzież „upolowane” dźwięki – te związane z uroczystością wieńca i te bardziej codzienne, choć nie zawsze oczywiste. Następnie uczestnicy warsztatów wraz z prowadzącym pracowali nad nagraniami w warunkach zaimprowizowanego studia i stworzyli taki oto eksperyment artystyczny:

W rejestracji dźwięków i realizacji nagrania uczestniczyli: Kuba Smektała, Natalia Smektała, Filip Borowczyk, Mateusz Hudziński i Jakub Andrzejczak. Grupę prowadził Antoni Beksiak.

II EduAkcja – darcie pierza była realizowana w trzech miejscowościach: w Starej Krobi, Chumiętkach i Domachowie. Podczas dwóch dni realizowano zajęcia dramowe z dziećmi z cyklu „Taneczne bajki” na podstawie bajek O. Kolberga „Piecuch i królewna” i „Zapiecek” oraz warsztaty interakcyjne dla młodzieży. Grupa dokumentacyjna miała zajęcia ze sztuki filmowania, podczas których próbowała uchwycić pozostałe warsztaty, a także zdarzenia i sytuacje starokrobskie mniej lub bardziej oczywiste, oraz domachowskie – towarzyszące darciu pierza. Z nagranego przez uczestników na różnej jakości kamery cyfrowe materiału powstały niemal natychmiast trzy filmiki.

W rejestracji filmowej i realizacji filmów uczestniczyli: Michał Wojciechowski, Natalia Andrzejewska, Zofia Hałas, Przemek Baranowski, Jakub Wrzeszczyński, Bartek Prętkowski, Weronika Szczepaniak. Grupę prowadził Witek Roy Zalewski. W pozostałych działaniach brało udział ok. 30 młodych osób.

III EduAkcja – katarzynki odbywała się w Domachowie, Potarzycy, Starej Krobi i Krobi. Oprócz warsztatów integracyjnych dla młodzieży, realizowanych w sobotę, grupy dramowe i dokumentacyjne działały również w niedzielę. Zajęcia z cyklu „Taneczne bajki” tym razem opierały się o fabułę bajki O. Kolberga „O niedźwiedziu królewiczu”. Dokumentacja, tym razem fotograficzna, dotyczyła imprezy katarzynkowej oraz zajęć dramowych. Oto jej rezultaty:

Fot. Przemek Baranowski

Fot. Julia Duda

Fot. Natalia Duda

Fot. Miłosz Nawrocki

Katarzynki

Fotografie wykonała grupa młodzieży pod kierunkiem Adama Milicha. W pozostałych zajęciach wzieło udział ok. 50 młodych uczestników.