Mecenasi:

Patroni medialni:


12:00

Trąbka

Prowadzi Szczepan Pospieszalski.
Wymagany własny instrument (trąbka lub kornet, najlepiej in B). Liczba miejc ograniczona.

*** Brak miejsc! ***

Na warsztaty gry na trąbce zapraszamy zarówno praktykujących trębaczy jak i osoby początkujące. Na zajęciach skoncentrujemy się na technice gry, tj. właściwym zadęciu i odpowiedniej pracy z oddechem; artykulacji, budowaniu brzmienia oraz kondycji. Spróbujemy również gry sekcyjnej z innymi instrumentami. Głównym materiałem do pracy będzie repertuar z regionu Kielecczyzny („chłopy”, „śpiwy” – mazurki i oberki kieleckie z repertuaru Stanisława Witkowskiego).

Bębenek obręczowy

Prowadzi Katarzyna Rosik.
Własny instrument mile widziany.
Liczba miejsc: 10.

*** Brak miejsc! ***

Powiadają, że w czasach dawniejszych, kiedy na polskich wsiach królowały mazurki, oberki i polki, na bębenku obręczowym potrafił zagrać każdy. Na wesele zapraszano skrzypka, a bębnili goście. Zmiany kulturowe w ostatnich kilkudziesięciu latach spowodowały, że chcąc być uczestnikiem spotkań wokół muzyki tradycyjnej musimy się jej uczyć od podstaw.
Stąd pomysł warsztatów przeznaczonych dla osób na początku przygody z bębenkiem. Będziemy poznawać technikę gry na bębenku obręczowym i poszukiwać czynników wpływających na jego brzmienie. Nie obędzie się bez ćwiczeń – czasem żmudnych, acz niezbędnych, by uzyskać swobodę gry. Zajmiemy się postawą ciała, która często przeszkadza nam w graniu, pracą rąk, obserwacją zmysłów – przede wszystkim słuchu, acz nie pomijając pozostałych. Poruszymy zagadnienia rytmu, charakterystycznego dla muzyki tradycyjnej pulsu oraz ornamentyki. Wsłuchamy się również w nagrania archiwalne z udziałem mistrzów bębenka.
W związku z tym, że Tabor odbywa się na terenie Kielecczyzny, gdzie królują składy kapel z barabanem jako instrumentem rytmicznym, warsztaty nie będą nauką stylu i nasza grupa nie będzie brała udziału w spotkaniach Orkiestry Kieleckiej. Skupimy się na rozpoznaniu narzędzi, które umożliwią dalsze, indywidualne poszukiwania w zakresie polskiej muzyki tradycyjnej z wybranego regionu.

15:30

Skrzypce dla grających

Prowadzi Maciej Filipczuk.
Wymagany własny instrument. Liczba miejsc ograniczona.

Zajęcia skierowane do średniozaawansowanych i zaawansowanych skrzypków.
W czasie warsztatów uczestnicy zapoznają się z tradycyjną muzyką taneczną Kielecczyzny. Do pracy posłużą nam melodie z repertuaru skrzypka Wincentego Jamioła z Marzysza, kapeli Krakowiaków ze Zbelutki, kapeli Witkowskich z Kaliszan oraz śpiewaczki Marii Gałki.
Tradycyjne kieleckie polki, mazurki, oberki i chłopy stanowić będą punkt wyjścia do rozwijania specyficznej wiejskiej techniki skrzypcowej. Główne aspekty pracy warsztatowej to: poszukiwanie unikalnego brzmienia, puls taneczny, tempo rubato, frazowanie, ornamentacja, wariantowość oraz, w przypadku części repertuaru, harmonizacja.
Zamierzeniem prowadzącego jest skupienie się na indywidualnym brzmieniu i wyrazie każdego muzykanta, zatem dużo czasu poświęcimy na pracę indywidualną. Efektem docelowym będzie zbudowanie kilku różnorodnie brzmiących zespołów z tradycyjnym instrumentarium (skrzypce, basy, bębenek, baraban), które będą w stanie samodzielnie ogrywać część wieczornych zabaw.

Skrzypce dla zielonych

Prowadzi Marcin Lorenc.
Wymagany własny instrument. Liczba miejsc ograniczona.

*** Brak miejsc! ***

Warsztaty „Skrzypce dla zielonych” są skierowane do tych, którzy chcieliby nauczyć się grać na skrzypcach, ale do tej pory bali się lub wstydzili zapytać, jak to zrobić. Okazja będzie ku temu znakomita. Zaczniemy od początku – weźmiemy do rąk skrzypce i smyk w taki sposób, by nie nabawić się zbędnych w graniu przykurczy i spięć. Potem postawimy palce na gryfie, smykiem pociągniemy po strunach, a wtedy… wtedy to dopiero się zacznie. Nauczymy się kilku weksli – zwyczajowych łączników poszczególnych części melodii, charakterystycznych dla poszczególnych regionów i skrzypków, wreszcie – spróbujemy sekundowania, czyli postaramy się zastąpić muzykantowi grającemu melodię całą kapelę. Wreszcie – zagramy pierwsze melodie.
Kto chce wziąć udział w warsztatach, powinien posiadać własny instrument. Skrzypce można nabyć drogą kupna (czasem nawet i w hipermarkecie), wymiany (w pobliskim sklepie GS, oddając puste butelki), wygranej w karty w drodze na Tabor, wypożyczenia na godziny od innych uczestników Taboru. Najprościej oczywiście odziedziczyć po dziadku szwagra koleżanki sąsiadki, ale tą drogą idzie zwykle niewielu. Własny instrument pozwoli wszystkim uczestnikom warsztatów nacieszyć się skrzypcami do woli – zarówno podczas zajęć jak i poza nimi. Zawsze wtedy, gdy przyjdzie ochota.

Klarnet

Prowadzi Michał Żak.
Wymagany własny instrument (klarnet in B, ew. saksofon sopran lub alt).
Liczba miejsc ograniczona.

Tym razem zapraszam wszystkich, którzy opanowali już podstawy klarnetu, grają swobodnie w wysokim i niskim rejestrze instrumentu, a przede wszystkim nie boją się eksperymentować, nie straszne im wyzbycie się nawyków nutowych, lubią pracę z innymi, są cierpliwi i wyrozumiali, albowiem szukamy najpiękniejszych chłopów świata! Podczas nauki skupimy się na „wiejskim soundzie” czyli odpowiedniej dla repertuaru barwie dźwięku. Zajmiemy się artykulacją i frazowaniem, determinowanymi w tym przypadku głównie przez słowo, śpiew i taniec. Ponadto ćwiczyć będziemy grę sekcyjną opartą na współbrzmieniu kilku instrumentów dętych drewnianych i blaszanych oraz równe i nierówne granie z barabanem. Na zajęciach prowadzonych przeze mnie w Sędku gramy głównie „chłopy” i „śpiwy" – mazurki i oberki kieleckie, zwłaszcza te, które przywiezie pan Stanisław Witkowski, choć nie pogardzimy też dobrą polką. w przerwach gramy w piłkę albo idziemy pobiegać.

Akordeon

Prowadzi Jacek Hałas.
Wymagany własny instrument. Liczba miejsc ograniczona.

*** Brak miejsc! ***

Muzyka kielecka to wycieczka w kierunku nieoczywistych podziałów rytmicznych oraz pięknych melodii.
Melancholia ukryta tuż pod skórą „chłopów” (miejscowej odmiany mazurków), jak i oryginalny dęty skład (trąbka, klarnet, puzon, saksofon) pozwalają poszukiwać źródeł tej muzyki gdzieś pomiędzy rosyjskimi a klezmerskimi przedwojennymi orkiestrami. Dzięki zapętleniu w krótkich, mazurkowych przebiegach nabierają te nuty niezwykłej mocy i wewnętrznej dynamiki. Tu dla mnie sytuuje się główny cel warsztatów – poszukiwanie owego „złotego środka” między miękkim rubatem rozpływającym się w niespiesznych tempach z jednej strony, a bardzo zwartą, „minimalistyczną” wręcz formą z drugiej. Szczęśliwie mamy jeszcze od kogo się uczyć. Udało się bowiem spotkać mistrzów kieleckiego grania – braci Witkowskich. w związku z tym skupimy się przede wszystkim na najstarszych melodiach tanecznych z repertuaru kapeli Witkowskich – tzw. „chłopach” czy „śpiwach". Przymierzymy się też do muzyki Władysława Bąka – znakomitego akordeonisty z okolic Łagowa – i spróbujemy złapać jego wirtuozerski styl.
Przed nami też ważkie zadanie, aby i w tegorocznym finale Taboru zabrzmiała Orkiestra Kielecka. Będziemy więc poznawać takie utwory, które co wieczór pozwolą zagrać wspólnie z „dęciakami” do tańca – spodziewajcie się też polki, marsza, walca. Jeżeli zaś starczy nam czasu i sił, sięgniemy po inne „specjały” braci Witkowskich (może tym razem uda nam się rozpracować ich wersję „Besame mucho”?).

Baraban

Prowadzi Mateusz Kowalski.
Własny instrument pożądany. Udostępnimy kilka bębnów do gry na zmianę. Warto też przywieźć bębenek obręczowy typu "tradycyjnego". Liczba miejc ograniczona.

*** Brak miejsc! ***

Zajęcia, które będę prowadził podczas Taboru skierowane są do osób, które chciałyby się zapoznać z techniką gry na barabanie (zwanym też, zależnie od miejsca, tarabanem, dużym bębnem, bębnem ze stalką). Skupimy się na praktycznej umiejętności akompaniowania muzyce tradycyjnej granej do tańca. Będę się starał przybliżyć jej charakter rytmiczny, dzieląc się swoim doświadczeniem gry oraz posiłkując się nagraniami archiwalnymi. Na warsztat weźmiemy głównie najstarszą część repertuaru, czyli tę pochodząca wprost ze śpiewu. w Kieleckiem można spotkać się z takimi jej określeniami jak „chłop”, „światówka” czy „śpiwa”, co oznacza lokalną odmianę mazurka. Zajmiemy się więc w pierwszej kolejności melodiami „na trzy”, ale nie zabraknie też tych „na dwa”, czyli polek. Chciałbym, żeby warsztaty były okazją do zapoznania się z techniczną stroną gry na instrumencie i uchwycenia charakterystycznego pulsu tej muzyki, a także (a może przede wszystkim) stwarzały możliwość praktycznego wykorzystania swoich umiejętności, czyli po prostu akompaniowania muzyce. Zapraszam zarówno tych, którzy dopiero planują zacząć grać, jak i tych, którzy mieli okazję akompaniować kapeli. Poziom zaawansowania oraz przebieg warsztatów zależny będzie doświadczeń muzycznych uczestników.

"Organka"

Warszaty gry na harmonijce ustnej. Prowadzi Maniucha Bikont.
Wymagany własny instrument w tonacji C. Liczba miejc ograniczona.
Każde zajęcia trwają godzinę.

*** Brak miejsc! ***

Na „organce” grano do tańca podczas spotkań rodzinnych, czasem też podczas wesela, kiedy kapela miała przerwę, a przede wszystkim podczas sąsiedzkich zabaw podwórkowych. „Usta krwawiły, ale ludzie chcieli tańczyć, to grało się całą noc” – wspominają muzykanci. Harmonijka była instrumentem ćwiczebnym, przy niej młodzież uczyła się tańczyć i intonować przyśpiewki. Nie trzeba było do niej ani skrzypiec ani basów czy bębna – dobry muzykant potrafił w swojej grze zawrzeć rytm i melodię, a do tego jeszcze improwizować. Harmonijkarze byli też często dobrymi śpiewakami. Repertuar, ale też styl śpiewaczy i instrumentalny były ze sobą mocno związane.
Zapraszam początkujących harmonijkarzy (nawet tych, którzy nigdy wcześniej nie mieli instrumentu w rękach) i tych zaawansowanych, którzy chcieliby się podzielić swoimi „patentami”. Będziemy się uczyć rytmicznego basowania, lokalnych melodii i improwizacji. Grę na harmonijce będziemy przeplatać śpiewem. Służę nagraniami, melodiami, filmikami, zapraszam do wspólnej nauki. w okolicach Sędka mieszka kilku mistrzów harmonijki. z pewnością nasze zajęcia odwiedzi Jan Góral, znany z pierwszej edycji Taboru Kieleckiego.

20:00

Spotkania orkiestry Taboru

Uwaga! Uwaga! Uwaga!

Ponieważ muzyka "kielecka" najlepiej brzmi w dużym i różnorodnym składzie, wszystkich uczestników warsztatów instrumentalnych zapraszamy do udziału w taborowej orkiestrze!
Co wieczór przed zabawą znajdziemy chwilę, by spotkać się w pełnym składzie, wymienić się doświadczeniami, popracować nad wspólnym brzmieniem, szlifować taborowy repertuar i płynnie przejść od dnia pracy do wieczornej zabawy.

Zapraszam!

Dyrygent / co.ordynator Maciej Filipczuk