Mecenasi:

Patroni medialni:


10:00

Taniec dla początkujących

Prowadzi Marta Domachowska.
Wiek: młodzież 13+, dorośli
Limit miejsc: 30

*** Brak miejsc! ***

Uczestnicy poznają podstawy polskich tańców dwu- i trójmiarowych oraz zabawy taneczne z różnych regionów Polski. w repertuarze znajdą się m.in. polka, oberek, chodzony, walczyk, klapok, miotlarz i inne. Warsztaty będą także okazją do zapoznania się z kontekstami muzykowania na wsi i zachowaniami towarzyszącymi sytuacjom tanecznym oraz niektórymi zasadami wiejskiego savoir-vivre’u.
Wprowadzeniem do zajęć będą ćwiczenia rytmiczne oraz zabawy wspierające świadomość ciała i kontakt z partnerem i grupą.

Taniec dla średniozaawansowanych

Prowadzi Piotr Zgorzelski.
Limit miejsc: 30

Głównym celem naszych spotkań będzie pogłębienie umiejętności tanecznych w zakresie rytmiki mazurkowej z takich regionów jak Kieleckie, Opoczyńskie, Radomskie i Rawskie. Zwrócimy uwagę na płynność i harmonię w tańcu, wariantowość i maniery wykonawcze poszczególnych tancerzy-mistrzów oraz umiejętność improwizacji i używania ozdobników. Bardzo ważnym elementem warsztatu będzie również aspekt wspólnotowy: praca nad umiejętnością tańczenia w grupie oraz dzielenia się radością ze wspólnego bycia razem. Zadania taneczne będą przeplatane ćwiczeniami rytmicznymi i głosowymi.

Taniec dla zaawansowanych

Prowadzi Grzegorz Ajdacki.
Limit miejsc: 30

Warsztaty przeznaczone są dla osób, które świadomie podchodzą do możliwości ruchowych swojego ciała. Tych, które nie mają problemów z rytmicznym klaskaniem i tupaniem, jednocześnie są w stanie utrzymać odpowiednie tempo tańca nie bacząc na to, czy wydaje się im ono zbyt wolne, czy zbyt szybkie. Ważne jest, aby potencjalni uczestnicy warsztatów osłuchani byli z polską muzyką tradycyjną w jej regionalnych i lokalnych wariantach. Brak znajomości tejże prowadzi często do tanecznych nieporozumień, które są raczej do przepracowania w grupie średniozaawansowanej.
Na spotkaniach będziemy zgłębiać tajniki regionalnych i lokalnych tańców, podchodząc do nich nie jak do wariantów, tylko jak do całkowicie odrębnych, autonomicznych form. Pozwoli to nam nie tyle poprawiać już istniejący rysunek, co tworzyć go zupełnie od początku. Tym samym wrócimy do punktu wyjścia, czyli do świadomej pracy z własnym ciałem – po kilku takich nawrotach nasze ciało samo, niejako podświadomie, zacznie współgrać z muzyką i współtworzyć z nią nierozerwalne kompozycje, a zatem integralną całość. Będziemy obniżać lub podwyższać swój środek ciężkości, zmniejszać lub zwiększać dystans między partnerami, zmieniać kąt położenia tańczących względem siebie w parze itp. To wszystko przepracujemy nie w postaci hipotetycznych możliwości, tylko na przykładach rzeczywiście istniejących tańców. Na koniec postaramy się zastąpić bicie w bębenek wybijaniem rytmu własnymi butami. Zajmiemy się tańcami w rytmach parzystych i nieparzystych, przede wszystkim polkami, oberkami i mazurkami, ale nie ograniczymy się wyłącznie do nich. Będziemy też na bieżąco obserwować miejscowych tancerzy, aby zrozumieć specyfikę ich tańca.

15:30

Taniec – zajęcia doskonalące

Prowadzący: Marta Domachowska, Marta i Robert Burdalscy, Grzegorz Ajdacki, Piotr Zgorzelski.
Grupa średniozaawansowana/zaawansowana.
Liczba miejsc ograniczona.

Popołudniowe zajęcia będa swego rodzaju panoramą tematów związanych z tańcem tradycyjnym. Do ich poprowadzenia zaprosiliśmy osoby o różnorodnych doświadczeniach tanecznych na wsi i w mieście. Każda z nich postrzega taniec tradycyjny nieco inaczej, każda wypracowała własny sposób nauczania mazurków i polek. Spotkania z nimi będą okazją, by skupić się na aspektach zwykle „niedoinwestowanych”, na które podczas innych warsztatów często nie starcza czasu.

Prowadzący warsztaty o tematach poszczególnych zajęć:

Marta Domachowska
Środki Komunikacji Wiejskiej

  • Z tobą najlepiej tańczę – komunikacja z partnerem w czasie tańca
  • Graj mi muzykancie, ja cię lubię słuchać – komunikacja tancerzy z muzykantami
  • Jebniem dęsa? – pożytki ze znajomości savoir vivre'u
  • Typy tancerzy – przyczynek do autoobserwacji

Marta i Robert Burdalscy
„Podczas spotkania chcemy stworzyć przestrzeń do refleksji nad tym, czym jest tańczenie mazurka i czemu służy. Chcemy się skupić na różnych elementach wspólnego tańczenia, komunikacji pomiędzy tancerzami, m.in. na akcentowaniu, tupaniu, mrugnięciach okiem i krzyczeniu do ucha.”

Piotr Zgorzelski
„Balans w ciele, ozdobniki, przenikania się rytmów dwu- i trójdzielnych w tańcach dwu- i trójmiarowych”

Grzegorz Ajdacki
„Wspólnie skupimy się na znaczeniu dla istoty tańca odległości i ustawienia między partnerami. Poprzez różne ćwiczenia postaramy się zrozumieć, jak niezmiernie ważne jest stworzenie jedności z partnerem i jaki ma ona wpływ na nasze możliwości ruchowe. Będziemy odkrywać, do czego jest zdolne nasze własne i nasze „wspólne” ciało. Poprzez drobne zmiany w ustawieniu:

  • poznamy techniki ułatwiające mniej męczące tańczenie,
  • dowiemy się, co w zasadzie chcą nam przekazać muzykanci,
  • wreszcie – zrozumiemy istotne różnice w lokalnych odmianach tańców.”