Artyści biorący udział w Taborze:
Stephane
Delicq
Mieszkający
w Mende (Francja) wirtuoz harmonii półtonowej (o urokach tego instrumentu
mogli ostatnio przekonać się widzowie bardzo popularnego filmu
francuskiego „Amelia”), a zarazem pedagog (profesor konserwatorium)
wykonuje tradycyjną muzykę z centralnej Francji - walce, bourree, mazurki,
scottish - oraz własne kompozycje. Ostatnio wydał płytę „La
discrete” bardzo dobrze przyjętą przez krytyków i publiczność
francuską.
Aleksander
Łoś
Artysta
wszechstronny o rozległych zainteresowaniach - muzyk, lutnik, ikonopis. Gra
na dudach, skrzypcach, cymbałach i lirze korbowej. Jest inicjatorem
powstania cechu dudziarskiego na Białorusi, czym przyczynił się do
odrodzenia po kilkudziesięciu latach, sięgającej średniowiecza tradycji
gry na dudach. Jest także sukcesorem wędrownych lirników śpiewając
eposy historyczne, opowieści o legendarnych bohaterach oraz kantyki miłosne.
Dom Tańca
Istniejący
od 8 lat Dom Tańca to przede wszystkim tradycyjna muzyka taneczna z Polski
nizinnej, grywana na zabawach warszawskiego Domu Tańca w wykonaniu takich
zespołów jak kapela Janusza Prusinowskiego, kapela Pies Szczeka, kapela
Kozby, kapela Niedźwieckich. Korzystają z nauki i wskazówek żyjących
jeszcze wiejskich mistrzów, a także z zapisów Oskara Kolberga oraz
zbiorów archiwalnych Instytutu Sztuki PAN. Muzykę wykonują na
tradycyjnych instrumentach m.in. harmonii pedałowej, skrzypcach, cymbałach,
dudach, lirze korbowej i basetli.
Kapela Niedźwieckich
Bartosz Niedźwiecki (ur.1975)
skrzypek, dudziarz, budowniczy dud. Pochodzi z rodziny wiejskich muzykantów
(pradziadek, dziadkowie, ojciec).
Emilia Okołotowicz (ur.1978) bębnistka,
basistka, tancerka (wraz z Piotrem Zgorzelskim prowadzi warsztaty
tradycyjnych tańców polskiej wsi), kończy studia etnologii na UW.
Razem tworzą kapelę Niedźwieckich,
grają dawną muzykę wsi centralnej Polski (zwłaszcza Mazowsza
Skierniewickiego) oraz muzykę z Wielkopolski. Grają na instrumentach
wchodzących niegdyś w skład autentycznych wiejskich kapel (skrzypce,
basetla, baraban, bębenek), nie przetwarzająci nie urozmaicając tej starej pięknej muzyki.
Dbają o wierny
przekaz melodii towarzyszących dawniej obrzędowi weselnemu i wielu spośród
zwyczajów dorocznych oraz wszelkiego rodzaju zabawom tanecznym. Ich
repertuar obejmuje oberki, mazurki, polki, marsze, chodzone, owczarki, krzyżoki,
pieśni obrzędowe i powszechne oraz przyśpiewki. Fascynuje ich zwłaszcza
nastrój starych melodii obrzędowych, opartych na dawnych skalach
muzycznych. Pracują również nad rekonstrukcją brzmienia
dudziarskiej kapeli mazowieckiej, która nie przetrwała do naszych czasów.
kapela
PIES SZCZEKA - Grają polską muzykę ludową w formie możliwie najbliższej
tej, w jakiej wykonuje się ją do dziś we wsiach Polski Centralnej,
Lubelszczyzny, Rzeszowskiego i Sieradzkiego. Tańce i pieśni wzięte z
nagrań archiwalnych, zapisów nutowych lub podsłuchane na wsi wykonują,
starając się zachować melodię, zdobienia i barwę instrumentów oraz brzmienie
wiejskiej kapeli. Unikają aranżacji i stylizacji. Melodii i technik
wykonawczych uczyli się od przedwojennego pokolenia wiejskich muzykantów:
m. in. od Aleksandra Bobowskiego i Bolesława Witkowskiego, skrzypków z Kurpiów Białych, muzykantów radomskich:
Mariana Bujaka i braci Gaców oraz od tych z prawej strony Wisły: harmonisty Jana Kuracha i Stefana Nowaczka z Powiśla
Maciejowickiego, Stanisława Głaza z lubelskiego. Czerpią również z
zapisów nutowych O. Kolberga.
Piotr
Zgorzelski - student
piątego roku Instytutu Antropologii i Etnologii Kulturowej UW. Były
"folkowiec", grający przez 6 lat muzykę tzw. andyjską i słowiańską
(grupa Jejante). Zainicjował w 1994 roku scenę folkową „Korzenie”
(1994-96) przy warszawskim klubie Remont. Jest współtwórcą
Stowarzyszenia Dom Tańca. Obecnie głównie tancerz i wodzirej weselny, od
ponad 6 lat prowadzi warsztaty polskich tańców tradycyjnych (m.in.
cotygodniowe w klasztorze o.o. Dominikanów w Warszawie). Jest jednym z
pierwszych w Polsce, który zaczął prowadzić je w sposób bliski jednej z
pierwotnych funkcji tańca (wspólnotowej zabawy). Współpracuje z muzykami
z Domu Tańca.
Agata
Harz - z zamiłowania śpiewaczka, z wykształcenia orientalistka.
Zajmowała się różnymi technikami śpiewu (m.in. śpiewem klasycznym i
współczesnym). Od lat praktykuje śpiewanie białym głosem tradycyjnych
pieśni poleskich, a głównie polskich. Współtworzyła awangardową grupę
Księżyc oraz Bractwo Ubogich. Współpracuje z Domem Tańca, zespołem
muzyki dawnej Ars Nova i kapelą Pies Szczeka.
Agnieszka
Berger - slawistka i ceramiczka, współtworzy warszawską pracownię
Keramos
Janusz
Prusinowski –muzykant weselny i lirnik. Z wykształcenia fagocista
jest obecnie jednym z najlepszych muzyków młodego pokolenia grających
muzykę polskiej wsi. W swym repertuarze ma melodie oberów, mazurków i
polek, jak również liryczne ballady i pieśni religijne. Gra między
innymi na skrzypcach, harmonii trzyrzędowej i lirze korbowej. Korzysta z
nauki i wskazówek żyjących jeszcze wiejskich mistrzów, a także z
zapisów Oskara Kolberga. Grywał koncerty w wielu krajach Europy, m.in. we
Francji, Irlandii, Niemczech, Szkocji, Estonii, na Ukrainie i na Węgrzech a
także w Maroku i Kirgizji. Współtworzył Bractwo Ubogich i Dom Tańca
oraz współpracował z kapelą Brodów. Mieszka w Mławie.
.
Katarzyna
Andrzejowska – de Latour - (1968) absolwentka warszawskiej Akademii
Muzycznej (Wychowanie Muzyczne), z wykształcenia perkusistka. Zajmuje się
muzyką wiejską Polski nizinnej. Jest skrzypkiem w w zespole "Pies
szczeka"; ostatnio interesuje się repertuarem muzyki żydowskiej na
ksylofon. Prowadziła "domowe" żeńskie spotkania śpiewacze. Związana
z warszawskim "Domem Tańca", redaktor pisma "Korzenie"
(1995-98), Mieszka w Milanówku.
Marian
Bujak
- wybitny skrzypek, urodzony w 1920 roku w Koryciskach. Wywodzi się z
muzykanckiej rodziny, terminował u dziadka, Karola Piasty (ur. 1864), po
którym zachował unikalną nutę. Mieszka w Szydłowcu.
Stanisław
Stępniak - niewidomy multiinstrumentalista, wirtuoz akordeonu i
harmonii trzyrzędowej urodzony w 1935 roku w Radzicach Małych. Ze słuchu
gra wiejskie mazurki radomskie, a z brajlowskich nut repertuar klasyczny.
Mieszka w Radomiu.
Henryk
Rokita - mieszka w Rędocinie, wiosce słynącej od pokoleń z garncarzy
i rzeźbiarzy, jest to jeden z ostatnich w Polsce autentycznych ośrodków
sztuki ludowej. Twórca zajmuje się garncarstwem wykonywanym na kole garncarskim. Wytwarza m.in. donice,
dwojaki, dzbanki, itp., a także wykonuje ręcznie rzeźby z gliny.
W koncercie sobotnim wezmą udział śpiewaczki z Gałek Rusinowskich,
kapela Kołazińskich, kapela Kędzierskiego, kapela Stępniaka, kapela
Porczka, skrzypkowie-soliści: Jan Gaca, Stanisław Tkaczyk, Stefan Kołaziński,
Tadeusz Maciejewski, Marian Bujak, Adam Wyrwiński.
|